Info

gunnar.forsen@gmail.com

0731-448888

rötter & inspiration


alltid de mer nära +

ljusgården, första orkanen, thomas mind map, tom och bilderna, de kanske lämpade, mark rothko, max book, anselm kiefer, albert johanssons rymdbanor, lars lerin, håkan bulls rackartröjor, hughie o’donoghue, håkan blomkvists små akryler, anders samtal med barnett newman, young, molina, ossler, hurt, telegraph road, som vattnet flyter i floden, 23:23, new york, bauhaus, kustlinjer, detourdrömmen, den vita araben, mistral, skärvor, distorsioner, rost, förfall

Separatutställningar i urval

Muff (Älmhult)

IKEA aktivitetshus (Älmhult)

Colorama (Växjö)

Galleri m m (Älmhult)

Galleri Garvaregården (Ljungby)

SMP (Älmhult)

NOB (Älmhult)

Café Storgatan (Ljungby)

Älmhults kommunhus


Samlingsutställningar i urval

Älmhults konstrunda

Grupp 13.00, Alvesta Konstförening (Alvesta)

Konst i Linnébygden (Älmhult)

Umbra, Italienska Palatset (Växjö)

Mötesplats IKEA (Helsingborg)

Galleri Håqanzon (Älmhult)

Markaryds Konsthall


Representerad

Älmhults Kommun


Studier

Måleri - Anders Fouckt, Växjös Folkuniversitet

Skaparglädje - Marketta Ivarsdotter, Stockholms Folkuniversitet

Öppen ateljé - Hanna Ott, Kulturmagasinet Bergkvara

Kroki och modell - Håkan Blomqvist, Löderup

Vedic art - Tone Tegman, Laholm

Bildens betydelse - Växjö Universitet

Konsthöjdskola - Arne Persson och Kaj Engström, Älmhult

Måleri - Peter Karlsson, Helsingborg

Fritt måleri - Stina Lindskog, Kulturmagasinet Bergkvara

17 x 17

Under åren 2009 - 2011 arbetade jag med en serie collage som totalt omfattar närmare åttio bilder. Alla bilderna är ungefär 17x17 centimeter.

Till en hel del av bilderna finns det korta texter skrivna, som ett slags förlängda titlar.

Collagen och texterna är inspirerade av musik, bilder, händelser och minnen som mötte mig under de åren.

En del av dom finns samlade i boken "Inre och yttre resor".

Uttrycket bygger till stor del på målet att ge bilderna nya eller förstärkta betydelser genom att kombinera dom i nya konstellationer och genom att måla in dom i nya kulisser än de ursprungliga.

Promarker

Då och då testar jag nya metoder och material för att se om det kan ge nya infallsvinklar och uttryck i skapandet. Ibland blir det bra och vidareutvecklar måleriet, men ibland blir det bara kortvariga sidospår.

För ett tag sedan köpte jag ett paket Promarker pennor som oftast används för mangateckningar och liknande, vilket är väldigt olikt det jag själv gör. De första försöken på vanligt tecknings- och akvarellpapper var platta och oinspirerade och passade inte alls mitt sätt att uttrycka mig. Samtidigt fanns det något med färgens egenskaper som fick mig att prova med att använda pennorna på andra underlag.

På blanka monteringskartonger blev resultatet helt annorlunda och mer spännande. Det gjorde det möjligt att arbeta med färgerna och med målningens yta på ett sätt som passar mitt sätt att måla. Redan pålagd och torkad färg är möjlig att lösa upp och jobba vidare med. Tryckfärgen i inklistrade bilder kan lösas upp och bearbetas.

Medan uttrycket i collageserien 17 x 17 byggde på att de inklistrade bilderna i mångt och mycket bar berättelserna så bygger Promarker-collagen mer på att låta tidningsurklippen bli en del av helheten. De är betydligt mer abstrakta men oftast med någon form av läsbart och föreställande inslag. Medan 17 x 17 var medvetna berättelser redan när målningen påbörjades så växer Promaker-collagens innebörd fram under arbetet med målningarna, oftast betydligt mer öppna för olika tolkningar.